Cardio Forbrænder Kulhydrater – IKKE Fedt

Vores krop har 3 energisystemer, hvor vi hele tiden bruger et mix af disse, men ved en given aktivitet, vil der altid være et af systemerne, der leverer hovedparten af energien.

  • Fedt-baseret: Bruges ved langsomme aktiviteter ved lav intensitet, såsom at gå og til at fodre musklerne med, når vi hviler.
  • ATP-baseret: ATP er en energisubstans, der leverer energi til musklerne ved aktiviteter med højintensitet, såsom at løbe hurtigt for en kort periode og at løfte tunge ting.
  • Kulhydrat eller glykogenbaseret: Bruges ved aktiviteter på mellemintensitet såsom at løbe, jogge og cykle over store afstande. Det er både en ineffektiv og dyr affære for vores krop at benytte dette energisystem. Kulhydrater og glykogen er oplageret i muskler og lever, der kun er i stand til at håndtere 5-600 gram glykogen, svarende til en times konstant arbejde.

    Når lageret er tomt, begynder kroppen at æde af muskelvævet, medmindre du indtager sukker, der hurtigt når ud i blodet og giver mere energi. Og så opstår der risiko for at du ender med at spise det samme antal kalorier, som du lige har forbrændt under træningen.

Men hvis tab af fedt er målet, så er det jo lidt dumt at spise under træning.

Vi er bare ikke designet til at være på mellemintensitet for lange perioder af gangen.

Vi er skabt til at gå over lange afstande, samle mad, spore et bytte og af og til løbe stærkt for at jage et dyr eller flygte og undslippe en farlig situation, klatre, kaste og løfte tunge ting.

Du ser jo heller ikke dyr jogge, vel?

De enten går eller benytter sig af det korte, hurtige sprint engang imellem, når de bevæger sig.

Kroppen forbrænder selvfølgelig en smule fedt under cardio-aktivitet, men langt størstedelen af den energi, der forbrændes, stammer fra kulhydrater.

Det er derfor cykelryttere og marathonløbere altid har en eller anden form for sukker med på turen, så de hurtigt kan få tilført musklerne ny energi.

Ingen efterforbrænding

Hvis vi sammenligner 45 minutter cardio-træning med 45 minutters styrketræning, forbrænder du flere kalorier under cardio-træningen.

Derfor tror de fleste mennesker, at cardio forbrænder flere kalorier, men det er, fordi de glemmer den efterforbrænding og øgning af hvilestofskiftet der finder sted, når man styrketræner.

Antallet af kalorier forbrændt under træning er kun en lille del af et større billede. For at få en idé om, hvor mange kalorier en træningstime forbrænder, er du nødt til at se på det totale antal kalorier der forbrændes i 24-48 timer efterfølgende.

Når du laver cardio-træning, stopper den ekstra kalorieforbrænding så snart sessionen er overstået. Der er ingen nævneværdig belastning af muskulaturen, og derfor kan det også lade sig gøre at lave det hver dag.

Når du træner med vægte, nedbryder du til gengæld muskelvæv og din krop er nu nødt til at bruge kalorier til at reparere og genopbygge musklerne.

Det betyder også, at den øgede muskelmasse får hvilestofskiftet til at stige, så du forbrænder flere kalorier, når du eksempelvis ligger hjemme på sofaen og hygger dig fredag aften. Din krop arbejder altså videre for dig, når du ikke er i fitnesscentreret.

Så for at virkelig forbrænde fedt og ikke muskler, skal vi altså væk fra at tænke i, hvor mange kalorier vi forbrænder under træningen og i stedet tænke i, hvor mange kalorier, vi kan tvinge kroppen til at forbrænde døgnet rundt.

Marathonløberen og sprinteren

Et godt eksempel på, hvordan overdreven cardiotræning udmønter sig i forhold at også at arbejde med at opbygge styrke og muskler, finder vi i atletikkens verden.

En sprinter, der skal løbe korte distancer, er stærk, markeret og tonet, selv om han ikke træner cardio til bevidstløshed. Selvfølgelig træner sprinteren løb, men der er tale om korte og eksplosive distancer og sprinteren dyrker også styrketræning.

En marathonløber, der skal løbe lange distancer laver tonsvis af cardio….ja, billederne taler vist for sig selv.

sprintervsmarathon

Hvem vil du helst ligne?

Jeg vil vove den påstand, at det er de færreste der gerne vil ligne marathonløberen. Alligevel er et almindeligt råd i fitnessjunglen ofte, at du skal træne som marathonløberen for at opnå sprinterens krop.

Det giver simpelthen ikke mening, vel.

Næste gang du befinder dig i et fitnesscenter, så tænk over dette:

Hvor finder du de slanke, markerede eller de muskuløse kroppe?

Det gør du i området, hvor der laves styrketræning.

Ikke i cardio-sektionen, på spinningsholdet, til zumbatimen eller alle de andre aerobic-aktiviteter.

Styrketræning fungerer på samme måde som sprint. Korte udbrud på maximal intensitet efterfulgt af hvile.

Omvendt svarer løbebåndet, stepmaskinen og crosstraineren til marathonløbet.

Hvad siger videnskaben?

Heldigvis er der også gennem tiden nogen, der har forsket i, hvad cardio-træningen har af betydning, når det kommer til vægttab.

Undersøgelse 1:
Effekten af kalorierestriktion med eller uden træning på kropssammensætning og fedtfordeling

Forskere: Redman, et al.
Offentligjort: J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jan 2.

I denne undersøgelse lavede de trænende forsøgspersoner 50 minutters cardiotræning om 5 gange om ugen. Undersøgelsen konkluderede, at de ikke tabte sig mere end de alene benyttede sig af kostomlægning.

Undersøgelse 2:
Effekten af træning på vægt og kropsfedt

Forskere: McTiernan, et al.
Offentliggjort: Obesity 2007 June – 15:1496-1512.

Over en periode på 1 år dyrkede forsøgspersonerne cardiotræning 60 minutter om dagen 6 dage om ugen. Undersøgelsens konklusion: Efter 1 år havde deltagerne i gennemsnit tabt 1, 6 kg.

Her til slut vil jeg gerne præsentere dig for Anne Ditte og Denice der ved, hvad det vil sige at være fanget i cardiofælden.

“Det er utroligt, hvad man kan opnå med den rigtige træning”

Kroppen ændrede sig positivt*

Anne Ditte fra Kbh“Jeg har altid været slank og trænet 5-6 gange om ugen. Men det var udelukkende kredsløbstræning. Jeg elskede spinning, sved på panden osv, men jeg blev aldrig  tilfreds med min krop. Jeg have en slank og markeret krop og ikke være tynd med stærke ben.

Jeg indså, at jeg ikke selv kunne komme videre på trods af, at jeg brugte uendelig mange timer på en spinningscykel.

Flere af mine kammerater havde foreslået, at jeg skulle begynde at styrketræne, men jeg havde ikke nogen ide om, hvordan jeg skulle gribe det an. Alt med gentagelser, sæt, øvelser teknik mv. virkede uoverskueligt og der er så mange forskellige meninger om det.

Derfor valgte jeg at “investere penge” i min egen krop og få ordentlig viden fra start ved at gennemgå et forløb hos Kasper.

Kasper er super dygtig og og meget professionel! Jeg har spurgt om alverdens grunde til forskellige aspekter af træning og kost – og Kasper har altid et velbegrundet og uddybbende svar klar.

Jeg glædede mig altid til at træne med Kasper, og jeg følte altid, at jeg rykkede mig hver eneste gang; enten øgede jeg i vægt eller også fik jeg justeret min teknik. Det tager virkelig lang tid, at udvikle en god teknik. Det er fedt, at man løbende bliver mindet om: “husk liiiige….”. Samtidig har jeg nu altid Kaspers kommentarer i baghovedet, når jeg nu træner på egen hånd.

Der har altid været en rigtig god stemning til træningerne, hvor der også har været plads til snak og grin.

Jeg har fået en virkelig god basisviden inden for styrketræning, både mht. opbygning af programmer, sæt/gentagelser, teknik osv. Jeg føler mig parat til at fortsætte træningen på egen hånd.

Jeg har udviklet en god teknik og en god kropsbevidsthed.

Jeg kan tydeligt se, at min krop har ændret sig positivt. Jeg synes faktisk, at det er utroligt, hvad man kan opnå på et forholdsvis kort forløb med sund kost og den rigtige træning. Jeg vil til enhver tid anbefale Kasper til andre, der overvejer et forløb med en personlig træner.

Det er virkelig den bedste “investering” jeg har gjort i lang tid, og det har været hver eneste krone værd!”

Anne Ditte Termansen – 28 År, Kandidat i Human Ernæring, København

* Lovpligtig disclaimer: De opnåede resultater vil naturligvis varierer fra person til person i forhold til grundform ved programstart.

“Jeg havde brug for en der kunne “holde” mig i hånden og vise mig vejen”

Hurtigt resultat i form af en slank og fast krop*

Denice blev klar til bikini fitness med styrketræning og kostplan“Inden jeg startede med at træne hos Kasper, trænede jeg på egen hånd med det mål at tabe de ekstra kilo der sad hist og pist. Men på trods af mange timer i fitness centret, hvor jeg brugte det meste af tiden på løbebåndet, kunne jeg ikke forstå, hvorfor der ikke skete noget.

Jeg havde brug for en der kunne “holde” mig i hånden og vise mig vejen.

Kasper startede med at REDUCERE de mange timer jeg brugte på træning og indførte STYRKETRÆNING.

Jeg ville for alt i verden ikke have muskler. Overraskende for mig så kom resultaterne hurtigt i form af en slank og fast krop – overhovedet ikke muskelsvulmende som jeg troede ville være resultatet af tung styrketræning.

Dette gav mig blod på tanden.

Nu var målet at stille op til en fitness konkurrence og med Kaspers hjælp og vejledning blev jeg klar til scenen på kun 12 uger.

Kasper var en rigtig god støtte under forløbet. Udover at stå for selve trænings og kostplanlægningen var han var rigtig god til at forklare hvordan det hele hang sammen – også selvom jeg stillede de samme spørgsmål flere gange.

Kasper kan være hård når det gælder, men han er samtidig en positiv, rar og rolig mand, der sætter sig ind i dine ønsker og behov.

Stor tak til dig Kasper!”

Denice Andersen – 22 år, Sagsbehandler i Danbolig, Lyngby

* Lovpligtig disclaimer: Resultaterne vil naturligvis varierer alt efter grundform, højde og  startvægt.

Du kan læse flere cases på mit website, hvor du også kan kontakte mig for spørgsmål.

Du kan også besøge Fortius Fitness Facebook side, med flere anmelderser af Fortius Fitness og høre mere om, hvordan det er at træne med mig.

kasper-personlig-traener

Dette er 2. del af minikurset Fortius Fitness Insider.
Få det fulde udbytte af min viden…
Klik her og tilmeld dig hele kurset gratis!

Lad dine venner få glæde af denne artikel – del den her:

Facebook