ff-topbanner10

Myten Om Cardio

Er du blevet snydt af ”cardio-løgnen”?

Så er du ikke alene – det er de fleste gennem tiden.

Cardio er forkortelse af cardiovascular exercise – på dansk kardiovaskulær træning – og er grundlæggende træning, der påvirker hjerte-kar-systemet. Cardio omfatter bl.a. løbetræning, svømning, spinning og aerobic.

cardio-myten

Er du faldet i cardio-fælden?

Vi starter med en lille quiz:

  • Har du prøvet at træne i timevis hver uge uden at få resultater?
  • Bliver du trods masser af træning og sund kost ved med at være blød?
  • Består din nuværende træning primært af cardio-træning?

Kan du svare ja til et eller flere af spørgsmålene, er du nok røget i cardio-fælden og står sikkert tilbage med følelsen af at sidde fast i hamsterhjulet.

I årevis har vi fået tudet ørene fulde af, at cardio er den bedste metode, når man vil tabe sig. Rigtig mange har så efterfølgende måttet erfare, at der ikke skete nok eller i nogle tilfælde slet intet!

Med dårlige resultater – for nogles vedkommende i årevis – ender folk ofte med at tro, at det er dem, den er gal med. De er forkert skruet sammen fra naturens hånd med dårlige gener eller født til at være fede.

Og det er rigtig synd, for det hænger slet ikke sådan sammen.

Cardio er bare ikke en effektiv måde at forbrænde fedt på!

Fakta om cardio

De fleste mennesker kender til disse fakta om cardio:

  • Cardio forbrænder kalorier, mens man er i gang med at træne.
  • Cardio forbrænder kalorier efter træningssessionen.
  • Cardio øger kroppens stofskifte.
  • Cardio giver kroppen et kalorieunderskud.

Tilsammen bør det jo logisk set betyde, at der forbrændes fedt.

Cardio forbrænder kalorier og du skal jo forbrænde kalorier for at forbrænde fedt. Og ja, det er fuldstændig korrekt, at du skal have et kalorieunderskud for at forbrænde fedt.

Så hvor kommer den sejlivede løgn om cardiotræning så ind?

Kroppens uendelige visdom

Problemet er, at kroppen er meget klogere end de fleste tror. Og kroppen er programmeret til at kun tænke på overlevelse. Den er temmelig ligeglad med, hvordan du gerne vil have, at den skal se ud.

For kroppen drejer det sig om at forbrænde så få kalorier som muligt, for jo flere kalorier den kan holde på og omdanne til fedt, jo bedre og længere kan den klare sig i dårlige perioder med utilstrækkeligt med føde og regulær sult.

Husk på, at set med verdenshistoriens briller, er udviklingen af den høje levestandard i den vestlige verden spritny. Kroppen har derfor ikke indstillet sig på, at den nu kan have føde til rådighed i rigelige mængder.

Når du dyrker cardio for at forbrænde fedt, opstår der et problem, fordi cardio-træningen her ikke arbejder til vores fordel.

  • Den forbrænder ikke ret mange kalorier
  • Den gør dine muskler mindre
  • Den forårsager skader
  • Den forbrænder kulhydrater  – ikke fedt
  • Ingen EPOC (Excess Post-Exercise Oxygen Consumption) – på dansk efterforbrænding.

Cardio forbrænder kun få kalorier

Når træningsudstyr til cardio-øvelser ofte beder dig indtaste din vægt, før du starter, er det selvfølgelig for at beregne, hvor mange kalorier du forbrænder, men hvad langt de fleste glemmer at tage i betragtning er, at hovedårsagen er, at ”maskinen” bruger din vægt til at udregne dit hvilestofskifte – altså det antal kalorier du forbrænder, når du ligger hjemme på sofaen.

Eksempel:

Der er 3500 kcal i et halvt kilo fedt.

Lad os sige, at det gennemsnitlige hvilestofskifte ligger på omkring 1800 kcal. Du træner nu 60 min. på en crosstrainer og forbrænder 8 kcal pr. minut, indtil der ifølge udstyret er forbrændt 480 kcal.

MEN de 480 kcal er INKLUSIV dit hvilestofskifte. Derfor må vi fratrække hvilestofskiftet på de 75 kalorier, som det giver, når vi dividerer de 1800 kcal med døgnets 24 timer. Altså står vi tilbage med forbrændte 405 kcal.

Om du så hopper på crosstraineren hver eneste dag i 60 minutter i en hel uge, vil du altså ikke kunne forbrænde kalorier nok til at komme af med det halve kilo fedt.

Du vil kun have forbrændt 2835 kcal.

Hvis du har et stabilt kalorieindtag, vil det tage dig 9 dage at forbrænde det – selv med træning alle ugens dage.

Ikke særlig imponerende!

Og hvem har i øvrigt tiden og lysten til det?

Men hvis kroppen rent faktisk var sådan indrettet, at den kunne forbrænde så mange kalorier, som udstyret siger, så ville vi aldrig have overlevet som art.

De kalorier vi ville have forbrændt ved at gå på jagt, ville have kostet os livet. Vi ville dø af sult, før vi kunne nå at finde noget at spise.

Cardio æder dine muskler

For at kunne træne længe nok til af forbrænde 400 kcal, er du nødt til at lave cardio-træning med en intensitet, der ikke kræver for meget af dine muskler. Kroppen mærker kun, at du kræver, at den skal klare lange distancer. Muskler forbrænder i sig selv kalorier, så derfor tilpasser kroppen sig ved at æde af muskelmassen, så den kan bevare kalorierne.

Yderlig muskelmasse bliver opfattet som dødvægt, når du er på farten i en lang periode, og kroppen vil prøve at komme af med så meget muskelmasse som muligt ved at forbrænde den. Det er en simpel overlevelsesmekanisme.

Det er naturligt for kroppen at reagere med en modreaktion.

Drikker du for lidt vand, vil kroppen forsøge at holde på det vand, du har i kroppen.

Nedbryder du muskelvævet med styrketræning, svarer kroppen igen ved at opbygge mere muskelmasse.

Cardio nedsætter dit stofskifte

Forbrænder du en masse kalorier under cardiotræning, tilpasser kroppen sig ved at nedsætte dit stofskifte ved at skille sig af med overflødig muskelmasse, så du kan oplagre mere fedt. I takt med at kroppen bliver af med muskelmassen og stofskiftet sænkes, kræver det færre kalorier at udøve den pågældende cardio aktivitet.

Det betyder også, at det kræver færre kalorier at opretholde din vægt.

Mens du knokler med din cardio-træning for at forbrænde fedt, bliver din krop mere nærig med at give slip på det. Det betyder, at jo bedre du bliver til din cardiotræning, jo mindre fedt forbrænder du.

Du ender altså med at skulle træne i længere og længere tid bare for at kunne holde en stabil vægt og holde akkumulleringen af fedt i skak.

Dertil kommer, at de stresshormoner, der er resultatet af en sådan overtræning, også stimulerer evnen til at lagre fedt og svækker immunforsvaret.

Worst case scenario ender du med at være træt, syg og måske endda federe.

Derfor er styrketræning og opbygning af muskler så vigtigt, når du gerne vil tabe fedt.

Myten om cardio

Mindre muskelmasse, lavere stofskifte, mindre ”motor”.
Mindre kalorieforbrænding = Konstant kamp med overflødigt fedt.

fedtforbrænding og kalorier mht cardio

Mere muskelmasse, højere stofskifte, større ”motor”.
Øget kalorieforbrænding = Forbliv slank.

Er du kvinde og får du lige nu et billede af dig selv på nethinden i en Arnold Schwarzenegger-version, så frygt ej!
For det første har du stort set ingen mandlige hormoner – og det er dem der gør det muligt at nå den kropsbygning. Mænd har også altid lettere ved at opbygge muskler end kvinder.

Skifter du 1 kg fedt på lårene ud med 1 kg muskelmasse, bliver de mindre af den simple grund, at fedt fylder mere end muskler.

Cardio forårsager skader

Uanset hvilken form for cardio du dyrker, er skader i forbindelse med langvarig træning hverdagskost. Rygsmerter, knæ- og ankelskader er ikke noget særsyn.

Grunden er, at et overvældende flertal af befolkningen bevæger sig forkert/dårligt og når en krop gør det i gennem en længere periode, er det blot et spørgsmål om tid, inden den konstante belastning og gentagende stress af kroppen ender med at skabe inflammation i et eller flere led.

Og så ender du med at bruge din surt optjente skillinger hos fysioterapeuten.

Men det stopper ikke her. Den konstante stress du udsætter din ryg, knæ og ankler for øger skaden fra de fri radikaler grundet en højere optagelse af ilt. Det betyder, at du rent faktisk betyder ældes hurtigere.

En af de mest populære cardio-aktiviteter er løb, hvilket er en helt ekstremt skadende form for træning og af uransagelige årsager bliver evnen til at udholde smerte forbundet med at være atletisk.

Marathonløb har sin oprindelse i en græsk legende om slaget ved Marathon, hvor soldaten Pheldippides løb 42,195 km for at fortælle kongen, at hæren havde besejret ærkefjenden Persien. Og så skvattede han død om!

Der er ingen tvivl om at den fysiske og mentale styrke, det kræver at løbe et marathon er beundringsværdig, men når det er sagt, så forbedrer det hverken sundhed eller fremtoning.

Evnen til at udholde straf og skade er ikke en særlig præcis måling af helbred eller styrke.

Klik her for at læse del 2:
Cardio Forbrænder Kulhydrater – Ikke Fedt